reklama

Prečo je vzduch zadarmo a panenstvo drahé

Ekonómia ma príliš nezaujímala, až kým som pred niekoľkými rokmi nenarazila na knihu Freakonomics. Vďaka ekonómii autori vysvetlili, prečo drogoví díleri žijú so svojimi matkami, či aký vplyv má krstné meno na budúci úspech dieťaťa. Freakonomics nastolil trend populárnej ekonómie, ku ktorej sa snaží pripojiť aj český ekonóm a žurnalista Lukáš Kovanda v knihe Prečo je vzduch zadarmo a panenstvo drahé.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (29)
Obrázok blogu

Na rozdiel od knihy Freakonomics v Kovandovej knihe príbehy nie sú tak podrobne rozobraté, ale je ich oveľa viac. Ak by niekomu to podrobnejšie rozobratie chýbalo, môže sa vrhnúť na ďalšie knihy, ktoré Kovanda ku každému príbehu odporúča.

Kniha ma zaujala preto, že jednoducho odhaľuje princípy, ktoré stoja za našim správaním. Ak si tieto princípy uvedomíme, sme menej náchylní podľahnúť neželaným faktorom, ak sme na strane kupujúceho. Ak sme na strane predávajúceho, môžu nám tieto princípy zas pomôcť k lepšiemu predajnému výsledku. Tu je niekoľko príkladov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

1. Ak predávate byt, viac sa vám oplatí predávať ho za nezaokrúhlenú, presnú cenu (napr. 94 755 €), než za cenu zaokrúhlenú (95 000 €), hoci tá zaokrúhlená je vyššia. Výsledky štúdií ukazujú, že s presnou cenou nakoniec dosiahnete vyššiu predajnú cenu, než s tou zaokrúhlenou, pretože presnú sumu kupujúci akceptuje skôr a navyše je náchylnejší ju zaokrúhliť smerom nahor, kým pri už zaokrúhlenej cene má viac tendenciu zjednávať zľavu.

2. Boli ste už v bare, kde hrá hudba tak hlasno, že samých seba nepočujete? Jediným cieľom hlasnej hudby je, aby ste vypili v bare viac alkoholu. Vysvetlenia sa pri tom ponúkajú dve. Prvým je, že hlasná hudba zvyšuje tep, nabudzuje človeka a ten tak rýchlejšie pije. Druhým je, že v hlasnom prostredí sa ľuďom ťažšie komunikuje, hovoria teda menej, a tak častejšie dvíhajú pohár k ústam. Ak chcete ušetriť, choďte do tichšieho baru, navyše sa aj lepšie porozprávate s kamošmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

3. O placebe ste už zrejme počuli, ale viete, čo je marketingové placebo? V jednom pokuse dali dvom skupinám účastníkov totožné slnečné okuliare a mali prečítať text, pričom im do očí nechali žiariť silné svetlo. Prvej skupine povedali, že okuliare sú značky Ray-Ban, druhej, že ide o značku Mango. Prvá skupina následne dosiahla v čítaní objektívne lepšie výsledky. Toto marketingové placebo funguje aj pri liekoch. Generické lieky môžu dosahovať slabšie liečivé účinky oproti prvotnému lieku, ktorý už má etablované meno na trhu.

4. Máte pocit, že v politike či korporáciách vládnu neschopní? Podľa štúdií nemusí ísť vôbec o ukrivdený dojem. Mediokratická spoločnosť je však paradoxne dôsledkom konkurenčného boja. Tí najmenej produktívni majú najväčšiu šancu na povýšenie, lebo sú si vedomí, že ak neuspejú v týchto bojoch, skončia na úplnom (kariérnom) dne. Naopak, tí šikovní vedia, že aj bez povýšenia sa im vďaka im schopnostiam bude vodiť dobre, pádu na dno sa neboja. To však oslabuje ich motiváciu, kým tí menej schopní sú ochotní "ísť aj cez mŕtvoly" za povýšením. Takže ak ste v ozaj dobrý, zabojujte o povýšenie a kľudne choďte aj do politiky, lebo inak sú tam len tí, ktorí idú cez mŕtvoly.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A na koniec odpovede na otázky z názvu článku i knihy. Odpoveď na otázku, prečo je vzduch zadarmo, sa môže javiť jednoduchá: Preto, lebo každý potrebuje dýchať. Lenže ak je vzduch taký dôležitý, nemal by byť práve drahý? Odpoveď však nie je v jeho dôležitosti, ale v jeho množstve. Hodnotu vzduchu zráža na nulu jeho zdanlivo nekonečné množstvo.

Panenstvo je zas oproti panictvu drahšie preto, že ženy berú stratu panenstva ako investíciu, častejšie sa ho vzdávajú z lásky, kým muži sa panictva takpovediac zbavujú, berú ho ako slabý spoločenský status. Hodnota panenstva sa mení naprieč kultúrami a spravidla klesá so stúpajúcou ženskou emancipáciou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak vás zaujímajú ďalšie aspekty života a spoločnosti z ekonomického hľadiska, máte šancu ju vyhrať. Svoj účel u mňa splnila, rada túto knihu posuniem ďalej. Vyplňte formulár nižšie a jednému z vás, ktorého email vygeneruje generátor náhodných čísel, knihu pošlem. Súťaž bude prebiehať do 4.4.2014.

Aktualizácia: Do súťaže sa zapojilo 817 emailov a generátor náhodných čísel vybral 368. v poradí. Je to k.r..ova@gmail.com. Všetkým ostatným ďakujem za účasť.

Loading...

Veronika Pizano

Veronika Pizano

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som marketérka a dobrovoľníčka. Zoznam autorových rubrík:  SpoločnosťKolumbiaKnihySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu