reklama

Ako pokračuje môj boj s Univerzitnou nemocnicou Bratislava

V marci som žiadala Univerzitnú nemocnicu Bratislava (UNB) o nahliadnutie do zdravotnej dokumentácie. Je šesť mesiacov po tejto mojej žiadosti a dokumentáciu som ešte stále nevidela. Ale konečne mám jasné vyjadrenie Ministerstva zdravotníctva, že nemocnica konala a koná protizákonne.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (53)

To, čo sa udialo do 21. apríla, si môžete prečítať v tomto blog poste. Keď som podala žiadosť o stanovisko k poplatku na Ministerstvo zdravotníctva (MZ), to túto žiadosť postúpilo UNB. Nemocnica mi 25. apríla napísala, že podanie bolo vyhodnotené ako sťažnosť a bude ako sťažnosť vybavené so zákonnou lehotou na jej vybavenie do 17.7.2014.

Odpoveď z nemocnice na sťažnosť mi prišla na konci mája a bola hodnotená ako neopodstatnená a poslaním daného listu ako vybavená. Zo štvorstranovej odpovede vyberám nasledovné vety, ktorými UNB opodstatňuje desať eurový poplatok:

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

. ..pre potreby nahliadnutia do zdravotnej dokumentácie je nevyhnutné zdravotnú dokumentáciu dohľadať.

Úkon Dohľadanie zdravotnej dokumentácie v archíve je nadštandardnou službou poskytovanou zo strany UNB. Táto služba nie je poskytovaná v rámci Vášho zdravotného poistenia, a teda je osobitne spoplatňovaná v súlade s Cenníkom...

Cena služby odzrkadľuje čas kompetentného pracovníka strávený manuálnym vyhľadávaním zdravotných dokumentácií v nemocničnom archíve, tzv. mzdové náklady na výkon ( = 4,28 Eur bez dph ) a taktiež odzrkadľuje tzv. nepriame náklady na výkon ( = 1,15 Eur bez dph ) - správna réžia nemocnice. Cenu dotvárajú náklady referátu platených služieb ( = 1,87 Eur bez dph ) a príslušná zisková prirážka ( = 1,10 Eur bez dph ).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak má niekto chuť prečítať si celú odpoveď, tu ju nájdete naskenovanú v PDF.

No a keďže som neposkytla súčinnosť (teda nezaplatila poplatok), neumožnilo im to predložiť moju a synovu dokumentáciu k nahliadnutiu.

Po obtelefonovaní MZ som našla človeka, ktorý sa záležitosti venoval, a poslala mu naskenovanú odpoveď s tým, že ešte stále nemám stanovisko ministerstva k poplatku a dúfam, že teraz ho už dostanem. To bolo na začiatku júna, ale vzhľadom na to, že tento človek následne z ministerstva odišiel, sa nejak vypracovanie naťahovalo a dôležitý dokument sa ku mne dostal až dnes. Podstatné však pre mňa je, že mi ministerstvo dalo za pravdu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ministerstvo 28. augusta zaslalo riaditeľovi UNB Žiadosť o vyriešenie sťažnosti (naskenované v PDF tu), v ktorej píše:

Sprístupnenie údajov nie je poskytovanie zdravotnej starostlivosti ani službou súvisiacou s poskytovaním zdravotnej starostlivosti... 

Zákon neupravuje výšku úhrady za sprístupnenie údajov zo zdravotnej dokumentácie, pretože je to zákonné právo osoby.

Poskytovateľ zdravotnej starostlivosti nemá právo odmietnuť osobe nahliadnutie do zdravotnej dokumentácie akýmikoľvek podmienkami...

Ministerstvo ďalej žiada riaditeľa, aby prehodnotil moju sťažnosť, vyriešil problém a zosúladil interné predpisy nemocnice s platnou právnou úpravou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nemocnica má teraz zas čas na odpoveď a som veľmi zvedavá, ako to bude pokračovať. Uznajú si, že poplatok je nezákonný a zrušia ho? Napíšu mi, že si môžem prísť dokumentáciu pozrieť? A ospravedlnia sa mi? Vrátia peniaze ľuďom, od ktorých ich doteraz vybrali a stále vyberajú nezákonne? Alebo sa UNB bude ďalej naťahovať a nechá si právnikmi vypracovať ďalšiu argumentáciu?

V každom prípade aj keby som sa k dokumentácii dostala bez poplatku, nenechám to len tak a budem do tohto rýpať dovtedy, kým nemocnica poplatok nezruší.

Veronika Pizano

Veronika Pizano

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som marketérka a dobrovoľníčka. Zoznam autorových rubrík:  SpoločnosťKolumbiaKnihySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu